Waarom taxeren?
lijn lijn

Waarom moet een voertuig getaxeerd worden?
Mercedes 170D - Duitsland - 1951
Voor de meeste mensen is het aanschaffen van een oldtimer, het in vervulling gaan van een lang gekoesterde droom, waarvoor soms jaren geld opzij is gelegd. Om dit geld gaat het nu eigenlijk, korter gezegd, het vastleggen van de waarde van wat u hebt gekocht!

Wettelijk zijn wij, weggebruikers, allen verplicht ons WA te verzekeren, zodat schade veroorzaakt aan anderen, financieel is gedekt. De schade die, onder deze dekking, aan uw eigen voertuig ontstaat, is geheel voor eigen rekening (evenals brand, diefstal, vandalisme, een lantarenpaal, enz enz ).

Dit probleem is op te lossen door een OLDTIMER casco verzekering af te sluiten. Op de site van de overkoepelende organisatie, de FEHAC, kunt u diverse aanbieders vinden waarvan u de polisvoorwaarden en de prijzen op internet kunt vergelijken.

 

Hoe gaat dit in zijn werk?
Veel verzekeraars hebben zelf niet de kennis in huis om de waarde van uw voertuig in te schatten.
Deze expertise komt van buitenaf in de vorm van een taxateur. Deze beschrijft de staat van het voertuig op dat moment en koppelt daar een bepaalde waarde aan. Bij een schade is het op deze manier duidelijk waarover gepraat wordt.

Stel nou, u denkt: "ik rij hooguit 200 km per jaar en dan ook nog alleen met mooi weer en ik was nog nooit all risk verzekerd en het is altijd goed gegaan". Voorstelbaar dat u zo denkt.

Rover P5 - Engeland- 1963Er is echter veel veranderd, 30 jaar geleden reden er in Nederland nog geen miljoen auto's, het zijn er nu welgeteld zes !!!   Daarmee is de kans dat u iets kan gebeuren nogal vergroot.

Stel: het ondenkbare gebeurt. U krijgt schuldeloos schade door derden en u hebt geen officieel door de verzekering geaccepteerd rapport. Op dat moment is het aan u om te bewijzen wat de staat van uw voertuig was voor het ongeluk. Los van het feit dat u op dat moment misschien wel andere dingen aan uw hoofd heeft, moet u proberen stand te houden in de schadeafhandeling met de verzekering van de tegenpartij. Het is niet ondenkbaar dat de reparatie aan uw voertuig volgens deze te duur wordt en dat u gedwongen wordt een total loss regeling te aanvaarden en zo aan het kortste eind trekt.

Bij een hele grote schade en er van uw voertuig, bijvoorbeeld door een bij het ongeluk ontstane brand, weinig meer over is, valt er niets meer te bewijzen. U hebt dus niets in de hand om de door u gedane investeringen te bewijzen.

Helaas geldt ook vaak voor het taxatieverhaal; "als het kalf verdronken is dempt men de put".
Laat uw droom geen nachtmerrie worden !!!
Blijf vooral genieten van al die mooie oude auto's en motorfietsen
en zorg op tijd voor een erkende vaststelling van de waarde?